Wist je dat... - Reisverslag uit Berkane, Marokko van Shari Lima Marques - WaarBenJij.nu Wist je dat... - Reisverslag uit Berkane, Marokko van Shari Lima Marques - WaarBenJij.nu

Wist je dat...

Blijf op de hoogte en volg Shari

20 Februari 2014 | Marokko, Berkane

Wist-je-datjes over het marokkaans huwelijk
Wist je dat...
... als een jongen een meisje leuk vindt, dat deze dit via zijn ouders zal vragen aan de ouders van het meisje om zo te polsen of ze elkaar mogen ontmoeten?
... het ongewoon is als een meisje deze eerste stap zet?
... de ouders hun akkoord moeten geven voor het koppel mag trouwen? Als één van de ouders zijn zegen niet geeft, is de relatie meteen af.
... een getrouwd Marokkaans koppel geen ringen uitwisseld op de trouwdag zelf? Dit gebeurt tijdens het verlovingsfeest. Tijdens dit feest dineren de naaste familieleden van het koppel samen. De familie van de vrouw maakt het eten, maar de man heeft alles betaald. Op het einde van dit diner, doen ze elkaars ring om.
... er op het huwelijksfeest wel veel cadeaus worden gegeven ? kettingen, oorbellen, armbanden,...
... de bruid tijdens het huwelijk een aantal keer van kledij wisselt en telkens wordt 'tentoongesteld'?
... hier speciaal een gezelschap voor ingehuurd wordt? : iemand voor make-up, voor kledij, voor het kapsel en 4 sterke mannen op de draagstoel rond te dragen.
... er als receptie melk en dadeld wordt gegeten?
... er geen alcohol vloeit tijdens het feest?
... er wel gedanst wordt?
... de man en vrouw pas na het huwelijksfeest samen naar in het huis gaan wonen dat de bruidegom klaargemaakt heeft in de maanden voor de trouw? Voor deze dag, wonen ze allebei nog bij hun ouders.
… een marokkaanse jonge vrouw die relatie (zonder huwelijk) heeft gehad die stukgelopen is, is afgeschreven?
… mijn gastfamilie geshockeerd is als ik vertel dat ze in België eerst gaan samenwonen en dan trouwen?
… ze nog harder geshockeerd zijn als ik vertel dat veel koppels niet trouwen en wel kinderen hebben?
… ik geshockeerd ben over het feit dat zij hier geshockeerd over zijn?

Wist-je-datjes over het marokkaanse bijgeloof.
Wist je dat…
… je ’s nachts nooit warm water mag gebruiken. De geest die in de buizen woont, zal zich verbranden en boos worden. Hij komt eruit en wordt eigenaar van je lichaam, waardoor je kwaad doet aan anderen.
… je geen dieren mag aanraken als het donker is. Honden en vooral zwarte katten zijn eigenlijk boze geesten. Als je ze aanraakt, zal de geest je slagen of in je lichaam dringen waardoor je zot wordt.
… nachtelijke dodelijke ongevallen veroorzaakt worden door de geest van een bruid. Er zou een geest van een vrouw zijn die plots op de baan verschijnt, waardoor bestuurders uitwijken en de controle over het stuur verliezen. Deze vrouw is vermoord vlak voor haar huwelijk en draagt daarom een bruidsjurk. Haar ziel heeft geen rust omdat ze nog niet getrouwd was en daarom dwaalt ze rond.
________________________________________________________

WIST JE DAT...
... je een slap handje moet geven bij groeten, want dat een stevige handdruk op vijandigheid wijst?
... we dit slappe handje maar flauw vonden tot we de betekenis erachter kenden?
... marokkanen met hun handen eten, maar een appelsien met een mes schillen?
... het hier een grote belediging is als je je huisdier een (arabische) mensennaam geeft?
... 'casa' in het arabisch 'gek' betekent?
... het dus niet zo'n goed idee is om te zeggen 'ana casa', als je in gebrekkig arabisch wil zeggen 'ik naar huis'?
... ik hier meer brood heb gegeten op 2 weken dan ik in België op een heel jaar eet?
... fruit hier (met brood) als dessert wordt gegeten?
... er 4 maaltijden zijn in Marokko? Ontbijt, lunch, om 18u en om 20u?
... het ontbijt bestaat uit brood met confituur en notenpasta?
... de lunch een rijkelijke warme maaltijd is zoals Tagine?
... er om 18.00u pannekoeken, brood of beignets etc.. wordt gegeten met thee en veel suiker?
... er om 20.00u weer een warme maaltijd wordt gegeten, met brood, maar meestal zonder vlees?
... er elke vrijdag couscous wordt gegeten omdat naar de Moskee gaan 's middags?
... de school op vrijdag om 11.40u stopt om dezelfde reden?
... ongegeneerd luide boeren laten hier niet onbeleefd is?
... We hier flessen vullen met water uit een natuurlijke bron, die te vinden is op 2 km van ons huis?
... er hier struiken met plastieken blaadjes groeien?
... dit eigenlijk gewoon zwerfvuil is?
... mannen ongegeneerd naar mij geluiden roepen als ik alleen over straat loop?
... dit niet het geval is als ik een man naast mij heb lopen of een hoofddoek draag?
... ik moet zeggen van mijn gastgezin dat ik getrouwd ben?
... als ik zeg dat ik niet getrouwd ben, ik eigenlijk zeg dat ze mij mogen versieren?
... ik dan minder waard ben ik hun ogen?
... 6 koffielepels suiker in een klein tasje koffie normaal is?
... wij belgen dit ondrinkbaar vinden?
... dat er toch suiker in mijn thee zit als ik géén suiker vraag?
... mijn gastgezin dit toch probeert omdat ze denken dat ik het verschil niet zal proeven??
... ik dit wel degelijk wel proef!
... dat mijn gastgezin niet begrijpt dat ik suiker ongezond vind?
... dat we om de dag linzen eten omdat de dokter gezegd heeft dat dit gezond is?
... dat ik mij afvraag waarom de dokter dan niet zegt dat suiker ongezond is?

  • 05 Februari 2014 - 20:14

    Marjan Govaert:

    Hallo Shari,

    Ik heb net je eerste verslagen gelezen en ik voel me weer heel erg oud! Was ik ook nog maar zo jong om zulke avonturen te beleven! Knap dat je deze uitdaging bent aangegaan!

    Wat die 40 jengelende pubers betreft, ik durf niet meer te klagen over mijn 25 ECMT-ers, dat zijn echte doetjes zo te zien.
    Dus wees niet te gefrustreerd, zoals je zelf al zei, dit is een hemelsbreed verschil met België, misschien moet je echt wel de Marokkaanse tradities kennen om hier echt goed mee om te kunnen. Ik schrik wel van het gebrek aan respect voor de leerkrachten, ik dacht dat de leerlingen ginder toch wel opkeken naar de "profs", maar die job lijkt daar dan toch niet zo gerespecteerd.

    Soit, meid, geniet van je ervaringen, die nemen ze je nooit meer af! Beetje voorzichtig zijn, he, we willen je nog heelhuids terug, hoor!
    Ik volg je verhalen verder vanuit het miezerige België!

    Groetjes
    Marjan Govaert

  • 11 Februari 2014 - 14:17

    Shari Lima Marques:

    Beste mevrouw Goavert,

    Fijn dat u de weg naar mijn blog heeft gevonden! Ik heb inderdaad al een paar keer terug gedacht aan de ECMT die mijn grenzen hebben afgetast in die ene les. Ik ben ze er ergens wel dankbaar voor. :) Had ik minstens toch een beetje ervaring.

    Het gebrek aan respect is ondertussen verbeterd. De leerlingen waren zo blijkt erg opgewonden door onze aanwezigheid. Nu ze ons gewoon zijn, zijn ze gelukkig gekalmeerd. In de andere school, waar we enkel bijles geven en waar er dus geen leerkracht achteraan zit, zijn ze ons nog niet gewoon. Daar moet ik soms wel erg boos worden voor ik de les kan verder zetten. Eens we vertrokken zijn, zijn ze leergierig. Het is inderdaad een unieke ervaring waar ik nog veel aan zal terugdenken.

    Tot binnenkort in SJB want ik moet er nog eens zijn voor een klein onderzoekje over motivatie van leerlingen in het vreemde talenonderwijs.

    Groetjes,
    Shari

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shari

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 1215
Totaal aantal bezoekers 13486

Voorgaande reizen:

17 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Minha experiência brasileira

01 April 2014 - 28 April 2014

La Côte d'Ivoire

19 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Mlle Lima Marques au Maroc

Landen bezocht: