La mémoire c'est du souvenir en conserve. - Reisverslag uit Berkane, Marokko van Shari Lima Marques - WaarBenJij.nu La mémoire c'est du souvenir en conserve. - Reisverslag uit Berkane, Marokko van Shari Lima Marques - WaarBenJij.nu

La mémoire c'est du souvenir en conserve.

Blijf op de hoogte en volg Shari

25 Februari 2014 | Marokko, Berkane

Binnen 2 dagen ben ik terug in België. De laatste dagen heb ik nog leuke momenten beleefd. Samen met het gastgezin zijn we gaan picknicken in de bergen. Heel mooie natuur en lekker zonnetje, hoewel ik moet toegeven dat het frisje windje tegenstak. Gisteren heb ik ook nog de kans gehad om met Mevrouw Bindech (onze favoriete leerkracht) en haar gezin naar Oujda te gaan. We zijn ook nog even tot Saidia gereden om even de zee te ruiken. Dat het af en toe regende, maakte het alleen nog prettiger volgens de Marokkanen. Als het hier eens regent, heeft dit hetzelfde effect als de zon op de Belgen. Iedereen is gelukkig.

Iedereen vraagt me hier of ik er naar uitkijk om terug te keren. Uiteraard! Mijn familie, vrienden, gewoontes en mijn leven zijn in België. Ik heb het hier toch wel meer dan eens moeilijk gehad met de sterke rol van de islam en de onderdrukte positie van de vrouw die daaruit volgt. Toch ga ik Marokko ook missen. Kort en krachtig:

Waar ik naar uitkijk
- mijn opaatje bezoeken, die 2 dagen voor ik vertrok in het ziekenhuis belandde. Hij is gelukkig ondertussen genezen en terug bij omaatje.
- de moment dat ik in loopoutfit de deur uitstap, mijn muziek opzet en langs de kaaien kan lopen.
- chauffage
- Belgische kost
- douche die niet verandert van temperatuur of druk als iemand ergens in het huis een kraan opendraait
- demonstreren hoe een hoofddoek aan moet
- mijn hoge hakken en make-up. Girls will be girls ;)
- die mooie gezichtjes van mijn vriendinnen
- ne frisse Karmeliet in den Barracuda

Wat ik ga missen:
- leerlingen die mij een welgemeende 'Bonjour madame' op straat en mij bedanken voor de goede les.
- goedkope en smakelijke amandelen, aardbeien en avocado's
- het zachte lenteweer
- dat het al licht is als ik moet opstaan
- de amandelkoekjes
- de taxi's die mij nr school brengen voor 80 cent
- Mme Bindech en haar eeuwige optimisme en vrijgevigheid
- het gebrek aan tijdsbesef

Wat ik meeneem
- vrijgevigheid
- een nieuwe Marokkaanse familie in mijn hart
- het besef dat ik geluk heb om in België te zijn geboren en naar school te gaan
- (een beetje) kennis van de Marokkaanse cultuur
- een paar woorden arabisch
- enkele kilo’s overgewicht, materieel en lichamelijk
- een zalige, leerrijke culturele en professionele ervaring
- tagines, verrassingen
en nog veel meer!

  • 25 Februari 2014 - 23:01

    Doreen:

    Een mooie samenvatting van je ervaringen in Marokko. Je hebt er zeker heel wat gezien, mensen leren kennen, kortom kennisgemaakt met een andere cultuur En by the way, hier is het ondertussen ook al licht als je opstaat ;) Binnenkort doen we een girls evening met de make-up, de hakken en de juiste aperitief!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shari

Actief sinds 20 Jan. 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 13448

Voorgaande reizen:

17 Mei 2014 - 04 Juli 2014

Minha experiência brasileira

01 April 2014 - 28 April 2014

La Côte d'Ivoire

19 Januari 2014 - 27 Februari 2014

Mlle Lima Marques au Maroc

Landen bezocht: